
Adoptionsklasser
En adoptionsklasse er et længerevarende læringsforløb mellem en skoleklasse og en lokal virksomhed. Virksomheden ”adopterer” en skoleklasse eller årgang og sammen forpligter parterne sig på et længerevarende samarbejde omkring læring og læring i praksis.
Typisk er opstarten af samarbejdet et besøg på virksomheden eller institutionen, hvor lærerne og jeg deltager, hvorefter vi sammen drøfter en ramme for samarbejdet, herunder fx
Korte læringsforløb med lokale virksomheder
Ud fra et emne eller forløb i din undervisning faciliteres kontakt til og samarbejdsmuligheder med en relevant, lokal virksomhed. Der er mulighed for sparring og idéudvikling til samarbejdet. Eleverne kan komme ud på virksomheden og se noget teori fra skolen foregå i praksis. Der er også mulighed for, at en medarbejder fra virksomheden kommer ud og varetager en undervisningstime eller fx deltager i undervisningen.
Eksempler
Koncerter for børn
Mød to musikvenner, der tager jer med på tur i musikkens verden. I bliver præsenteret for forskellige instrumenter, som de spiller på. Børnene lærer, hvad instrumenterne hedder, og hvordan de lyder. I skal synge, danse, bevæge jer og have det sjovt. Måske får nogle af børnene mulighed for at synge i mikrofon.
Bogvogterkursus
På bogvogterkurset lærer børnene igennem samtale, hvordan man bliver en vogter, der passer godt på bøgerne, så mange børn kan få glæde af bøgernes fortællende univers.
Leg med bogstaver og tal
Bevægelse og leg sætter fart på sproget. Vi arbejder med genkendelse af bogstaver og tal på en aktiv måde. F.eks. bruger vi et terningespil, hvor vi sammen udvider ordforrådet og lærer at udtrykke os med både ord og krop.
Besøg biblioteket med din modtagerklasse
Lær biblioteket at kende både som et sted, man kan bruge i fritiden, og som et sted, man kan få hjælp til at finde informationer i forbindelse med opgaver i skolen.
Besøgets indhold tilpasses aldersgruppen og tilrettelægges sammen med dig som lærer. Der vil blive taget hensyn til elevernes danskkundskaber, og der vil blive lagt vægt på dialog og visuel formidling.
Eleverne kan efterfølgende få lavet eget lånerkort, så de selv kan låne materialer med hjem. Aftal nærmere med biblioteket ved tilmelding.
Børnebogsyoga
Giv dine elever et pusterum og lad dem stifte bekendtskab med kropsaktiviteter, der styrker kroppen og øger velvære, vejrtrækning og kropsbevidsthed.
Til børnebogsyoga afprøves yogalege, højtlæsning samt rim og remser ved hjælp af nogle af de materialer, der findes på biblioteket.
Eleverne eksperimenterer med at skabe fortællinger med kroppen og afslutter lektionen med en rolig afspændingsøvelse.
Globale gæstelærere
Få en gæstelærer fra Afrika, Asien, Mellemøsten eller Sydamerika på besøg på skolen. Du kan få en historiefortæller fra Iran eller Guinea, en danser fra Senegal eller Venezuela, en musiker fra Trinidad eller Ghana. Eller måske har du brug for én, som kan fortælle om vietnamesisk nytår, om vedvarende energi i Nepal eller om hvordan det er at flygte fra Afghanistan til Danmark?
Kend dit bibliotek med Kenneth Bøgh Andersen
Bliv skarpere på de største værker af Kenneth Bøgh Andersen samt bibliotekets materialesamling, når vi tager klassen på en rejse i Kenneth Bøgh Andersens forfatterskab.
Oplæg om erhvervspraktik
Din 8. eller 9. klasse skal ud i den obligatoriske erhvervspraktik, og de har sikkert mange gode og spændende spørgsmål omkring denne.
Jeg tilbyder at komme ud i klassen og holde et oplæg for eleverne omkring erhvervspraktikken.
Mit oplæg vil give svar på mange af elevernes spørgsmål, både store som små, men giver også plads til elevernes egne spørgsmål til praktikken.
Jeg vil gerne i dialog med eleverne om: