Fast fashion | HHX | 4,5 timer
- Hvad er fast fashion?
- Er kvantitet i tøj vigtigere end tøjkvalitet?
- Skal miljø og arbejdsvilkår tænkes ind i fast fashion?
- Hvad med børnearbejdet?
- Handler du også meget på Shein?
- Kan det overhovedet være ansvarligt at støtte ”fast
fashion” virksomheder?
Kunne du tænke dig at få svar på et eller flere af de ovenstående spørgsmål?
I valgfaget om ”fast fashion” kigger vi på relevante eksempler om ”fast fashion” fra den engelsktalende verden, og hvordan man skal læse og fortolke korte engelske tekster.
Fast fashion | HHX | 3 timer
- Hvad er fast fashion?
- Er kvantitet i tøj vigtigere end tøjkvalitet?
- Skal miljø og arbejdsvilkår tænkes ind i fast fashion?
- Hvad med børnearbejdet?
- Handler du også meget på Shein?
- Kan det overhovedet være ansvarligt at støtte ”fast
fashion” virksomheder?
Kunne du tænke dig at få svar på et eller flere af de ovenstående spørgsmål?
I valgfaget om ”fast fashion” kigger vi på relevante eksempler om ”fast fashion” fra den engelsktalende verden, og hvordan man skal læse og fortolke korte engelske tekster.
Er du lærervikar ... har vi et kursus til dig
Kursus for lærervikarer
Kl. 9.00 - 9.15
Velkommen til læreruddannelsen
Kl. 9.15 - 10.0
Hverdagen i folkeskolen og forventninger til dig som vikar, oplæg ved skoleleder
Kl. 10.15 - 11.00
Klasserumsledelse og rammesætning, herunder plan for timen, opstart, afrunding og overgange, oplæg ved underviser, VIA University College, Skive
Kl. 11.10 - 12.00
Ideer til udeskole, oplæg/øvelser ved underviser, VIA University College, Skive
Kl. 12.00 - 12.20
Frokostpause
Adoptionsklasser
En adoptionsklasse er et længerevarende læringsforløb mellem en skoleklasse og en lokal virksomhed. Virksomheden ”adopterer” en skoleklasse eller årgang og sammen forpligter parterne sig på et længerevarende samarbejde omkring læring og læring i praksis.
Typisk er opstarten af samarbejdet et besøg på virksomheden eller institutionen, hvor lærerne og jeg deltager, hvorefter vi sammen drøfter en ramme for samarbejdet, herunder fx
Korte læringsforløb med lokale virksomheder
Ud fra et emne eller forløb i din undervisning faciliteres kontakt til og samarbejdsmuligheder med en relevant, lokal virksomhed. Der er mulighed for sparring og idéudvikling til samarbejdet. Eleverne kan komme ud på virksomheden og se noget teori fra skolen foregå i praksis. Der er også mulighed for, at en medarbejder fra virksomheden kommer ud og varetager en undervisningstime eller fx deltager i undervisningen.
Eksempler
Vinylskærer
Vinylskæreren er en maker teknologi, der giver dine elever mulighed for at designe skilte i vinyl og tekstiltryk. Vinylskæreren kan du bruge både som fx dansk- eller billedkunstlærer. I dansk kan eleverne arbejde med statements, hvor de laver skilte og trøjetryk som slutprodukt, mens elever i de praktisk-musiske fag anvender vinlyskæreren som et centralt værktøj i en designproces.
Laser cutter
På laser cutteren, kan man skærer eller gravere i en lang række materialer.
Maskinen bruges som oftest til at lave skæringer eller graveringer, enten som et slutprodukt eller som delelement i et design-/innovationsproces.
Laser cutteren er ideel til at lave prototyper på, vi har samtidig en laser cutter der kan lave 1:1 modeller.
Med de nye faghæfter i bl.a. billedekust og Håndværk/design samt en række andre fag, er der kommet krav om digitale produkter. Laser cutteren ligger fint i tråd med dette.
Globale gæstelærere
Få en gæstelærer fra Afrika, Asien, Mellemøsten eller Sydamerika på besøg på skolen. Du kan få en historiefortæller fra Iran eller Guinea, en danser fra Senegal eller Venezuela, en musiker fra Trinidad eller Ghana. Eller måske har du brug for én, som kan fortælle om vietnamesisk nytår, om vedvarende energi i Nepal eller om hvordan det er at flygte fra Afghanistan til Danmark?
Frugtsalat (på ukrainsk)
Når I leger frugtsalat, lærer I hurtigt de forskellige navne på fx frugt.
Man kan også kalde det farvesalat, ordklassesalat, taltabeller, dyr eller hvad man nu har brug for at træne.