Sprogkoordinatordag for ansatte i dagtilbud
Sprogkoordinatordag for ansatte i dagtilbud
Program for dagen:
Kl. 8.00-8.30
Kaffe/the og morgenbrød
Kl. 8.30-8.45
Morgensang, velkommen til + lidt morgengymnastiske sprogøvelser
Kl. 8.45-9.15
Indflyvning – sprog som vej til deltagelse. Har vi en vinduesvisker til stede?
Kl. 9.15-9.45
Lidt om rigets sproglige tilstand og sproglige vurderinger
Kl. 9.45-11.30
Hvordan lærer børn sprog? Vi laver nedslag i sprogteori – jeg lover at gøre det spiseligt 😊
Litteraturjubel
Litteraturjubel
Sådan pirrer du elevernes nysgerrighed og giver dem litteraturglæde
Hvordan underviser du i litteratur, så eleverne bliver engagerede, nysgerrige og glade for litteratur?
Få inspiration til, hvordan du inddrager en sansende og æstetisk tilgang til litteraturundervisningen, så eleverne bliver kreative, og undervisningen i litteratur bliver meningsfuld.
Du får konkrete idéer til tekster, aktiviteter og litteraturundervisning.
Er du lærervikar ... har vi et kursus til dig
Kursus for lærervikarer
Kl. 9.00 - 9.15
Velkommen til læreruddannelsen
Kl. 9.15 - 10.0
Hverdagen i folkeskolen og forventninger til dig som vikar, oplæg ved skoleleder
Kl. 10.15 - 11.00
Klasserumsledelse og rammesætning, herunder plan for timen, opstart, afrunding og overgange, oplæg ved underviser, VIA University College, Skive
Kl. 11.10 - 12.00
Ideer til udeskole, oplæg/øvelser ved underviser, VIA University College, Skive
Kl. 12.00 - 12.20
Frokostpause
Vejen til ordblindevenlig skole-LST i praksis
Vejen til ordblindevenlig skole - LST i praksis
Formålet med kurset er at give deltagerne et indblik i Ådalskolens vej mod en ordblindevenlig skole.
Dagens program:
Fra ordblinde skole til ordblindevenlig skole
Introkursus til Minimaker - Dagtilbud
Introkursus til Minimaker - Dagtilbud
For pædagoger i dagtilbud, der ikke har deltaget i Projekt Minimaker
Vi tilbyder et hands-on intro kursus over tre dage, hvor vi leger, eksperimenterer og slipper kreativiteten løs med forskellige analoge materialer, kodning, små simple kredsløb, samt andre teknologier.
Vi arbejder ud fra en legende tilgang til teknologiforståelse med øje for læring, samarbejde og trivsel. Det sker bl.a. gennem aktiviteter, samtaler om teknologi samt fælles refleksion.
Sammenlæste klasser - sparringsworkshop
Sammenlæste fag - sparringsworkshop
Står du med sammenlæste klasser og har brug for sparring og ideer til hvordan du kan tilrettelægge din undervisning, så kan du på denne workshop mødes med andre lærere, der står i samme situation.
Eftermiddagen faciliteres af læse- matematikkonsulenterne, og vi vil på tværs sparre om organiseringsformer. Derudover vil vi også dele os op i henholdsvis dansk og matematik og drøfte forskellige måder at gribe det faglige indhold an.
Lytning - en vej til faglig læring
Lytning - en vej til faglig læring
V/Lene Illum
Lytning ligger som en underliggende præmis i det meste af al undervisning, og god lytte forståelse er en forudsætning for at kunne deltage aktivt i fagets samtalekultur og den faglige undervisning.
Men det viser sig også at aktiviteten er krævende for mange elever, som kan risikere at falde fra undervisningen på grund af manglende lytte kompetencer.
Workshop om Stationsundervisning i dansk
Workshop om Stationsundervisning i dansk
Med Louise Duus Skovbjerg
Denne "hands-on" workshop viser dig specifikke værktøjer til at kortlægge elevernes niveau og organisere engagerende stationer inden for læsning og skrivning.
Du får konkrete idéer til aktiviteter og bæredygtige opgavetyper, der kan tilpasses forskellige faglige niveauer. Der bliver desuden tid til erfaringsudveksling med udgangspunkt i jeres egne praksisser.
Oplæg om Stationsundervisning i dansk
Oplæg om Stationsundervisning i dansk
v/Louise Duus Skovbjerg
Hvordan organiserer man sin undervisning, så der er mulighed for at arbejde med alle elevers individuelle læring?
Louise vil på denne eftermiddag komme med et fagligt velfunderet og inspirerende oplæg om stationsundervisning som ramme for
Mundtlighed og skriftlighed - dansk
Mundtlighed og skriftlighed - I det tænkende klasserum i dansk...
v/Pernille Hargbøll Madsen
Kom på et praksisnært kursus, hvor vi afprøver og undersøger danskfaglige aktiviteter der understøtter elevernes tænkning, samarbejde og aktive deltagelse.