
Hjælpeark til brug i klassen, når der skal snakkes om fritidsinteresser.
Arket kan tages med hjem til forældre eller afleveres til klasselærer/fritidsvejleder.
Her kan du finde en oversigt over, hvilke foreninger og tilbud, der findes i dit lokal område.
TikTok-dans på jeres egen skole
TikTok-dans er en moderne form for dans, hvor børn lærer små danse inspireret af musik og bevægelser, som mange kender fra TikTok – men altid i en børnevenlig og tryg ramme.
Dansene er korte og overskuelige, og vi vælger musik og bevægelser, der passer til børnenes alder og udvikling. Fokus er ikke på at præstere, men på at have det sjovt, bevæge kroppen, styrke rytme og motorik, og være en del af et fællesskab.
Hvorfor TikTok-dans?
- Det giver børn mulighed for at bevæge sig på en motiverende og nutidig måde
- Det styrker koordination, kropsbevidsthed og selvtillid
- Det lægger op til leg, grin og fællesskab
- Det bygger bro mellem børns interesser og bevægelse i skolen
Musikken og dansene udvælges nøje, så de er passende for aldersgruppen. Der bruges ikke videoer fra TikTok.
Medbring:
Tøj man kan bevæge sig i og strømper eller indesko
Formålet med Skiveegnen i Bevægelse er at styrke brobygningen mellem skole- og dagtilbud og det lokale foreningsliv gennem fælles bevægelsesaktiviteter, leg, læring og oplevelser. Ugen skal inspirere børn og unge til et aktivt fritidsliv ved at give dem mulighed for at møde lokale idrætsforeninger og fællesskaber i øjenhøjde.
Skiveegnen i bevægelse skal skabe varige forbindelser mellem undervisning, bevægelse og det omgivende samfund – med fokus på trivsel, læring og fællesskab. Samtidig understøtter ugen skolernes og dagtilbuds arbejde med den åbne skole og børn og unges alsidige udvikling.
Som et led i Skiveegnen i Bevægelse i uge 37, så er der en oplagt mulighed for at få en snak på klassen om, hvad man kan bruge sin fritid til. På den måde hjælper i jeres børn og unge med at fortsætte aktiviteterne udover uge 37.
I har bedst kendskab til jeres børn og vil derfor også være de bedste til at snakke fritid, aktiviteter og fællesskaber efter skoletid med dem. Vi har fremstillet et samtaleark, som I finder nederst her på opslaget. Vi forestiller os, at i bruger det i samtalen med børnene. Arket kan så tages med hjem og vises til forældrene, så der evt. kan laves aftaler om at starte til en aktivitet. Vedhæftet er også en liste over foreninger i skolens nærområde (listen er ikke fuldendt og der kan være lokale begrænsninger..)
En ekstra mulighed som en klasseaktivitet kunne være ”tag en ven med”, hvor allerede foreningsaktive kan invitere en ven med til sin idræt. Ofte er det nemmere at starte en aktivitet op, hvis man får en invitation fra en man kender. Nedenstående link indeholder skabeloner til at lave en invitation til en ven (kunne være en klasseaktivitet).
Vi kommer ud til jer og er fra kl. 8.00-14.00, og har børnene 45 min ad gangen. I skal selv inddele børnene i hold af ca. 25 der danser ad gangen i følgende tidsrum:
8.00-8.45 (hold 1)
8.45-9.30 (hold 2)
9.30-10.15 (hold 3)
10.15-11.00 (hold 4)
11.00-11.45 (hold 5)
12.15-13.00 (hold 6)
13.00-13.45 (hold 7)
Vi kommer ud til jer og er fra kl. 8.00-14.00, og har børnene 45 min ad gangen. I skal selv inddele børnene i hold af ca. 25 der danser ad gangen i følgende tidsrum:
8.00-8.45 (hold 1)
8.45-9.30 (hold 2)
9.30-10.15 (hold 3)
10.15-11.00 (hold 4)
11.00-11.45 (hold 5)
12.15-13.00 (hold 6)
13.00-13.45 (hold 7)