Dans og udtryk er et idrætstævne skabt for at få en fælles dag med dans, udtryk, garanti for sved på panden og masser af sjov, hvor vi hjælper hinanden i arbejdet med dans og udtryk.
Forud for stævnet afholdes et fælles lærerforberedelseskursus den 14. januar 2026 kl. 12.30-16.30, som er obligatorisk. Lærertilmelding til dette skal foretages under kurser - vigtigt.
Husk seneste tilmelding den 16. december 2025
Udbygge kompetencer.
Dagen er sammensat som en dag fyldt med aktiviteter, hvor fællesskab og undervisning af hinanden er vigtig. Programmet for dagen er ikke endelig fastlagt (endeligt program vil være klar på lærerforberedelsesdagen den 14. jan. 2026), men vil være nogenlunde:
09.00 Velkomst og opvarmning
09.45 Pause og opdeling
10.00 Workshops hvor klasserne underviser hinanden
11.50 Frokost
12.30 Fælles aktivitet/overraskelse
14.00 Slut
Fælles lærerforberedelseskursus
Onsdag den 14. januar 2026 kl. 12.30 - 16.30 på VIA læreruddannelsen Skive - HUSK: tilmelding under kurser!
For at deltage i stævnet er der obligatorisk for lærerne at deltage til den fælles forberedelse/kursus. Kurset har fokus på , at deltagerne får erfaring og kendskab til, hvordan man som underviser kan arbejde med faglige begreber indenfor dans og udtryk i praksis. Kurset har derfor til formål at:
- Deltagerne afprøver en række aktiviteter, som danner udgangspunkt for at udvikle bevægelser inden for dans og udtryk.
- Deltagerne får ideer til, hvordan man kan skabe god undervisning i dans og udtryk - også selv om man ikke selv har den store erfaring med at danse.
Sidste del at kurset er oplæg til dans og udtryksdagen for 8. klasse.
- Oplæg til stævnedag
- Erfaringer fra sidste år
- Små øvelser
- Aftaler til stævnedagen
Stævnedag
Som forberedelse til denne dag SKAL alle klasser forberede et indslag af 3 - 3 1/2 min. varighed. Klassen eller årgangen skal udvælge et stykke musik og udarbejde en danse/serie/koreografi dertil. Det I præcis skal gøre er:
1. Udvælg et musikstykke sammen med eleverne.
2. Få i fællesskab lavet en koreografi til dette (det må ikke være for svært). Brug flere af nedenstående elementer:
- Brug et redskab/rekvisit til jeres dans.
- Gør det tydeligt, hvordan I formidler en eller flere grundfølelser i jeres koreografi.
- Brug rytme eller stomp som et element i jeres koreografi.
- Giv plads til et induktivt element/opgaveløsning i jeres koreografi - fx. 2x8 takter, hvor man solo eller i par kan bestemme, hvad der skal ske.
- Lav en koreografi der indeholder variation.
3. Aftal hvordan I kan undervise en anden klasse i jeres koreografi og aftal hvem af eleverne som underviser - og hvordan I gør det.
Holdsammensætning
Dagen vil blive sammensat af fællesmoduler for alle og undervisning af hinanden, hvor 2 klasser mødes og underviser hinanden på skift.
Coaching og instruktion
Det er vigtigt, at lærerne er indstillet på at medvirke ved instruktionen af aktiviteterne.
Din rolle som lærer ved et idrætsstævne
- Vær aktivt med – det smitter af på børnene, at du som voksen engagerer dig til stævnerne.
- Stil de gode spørgsmål – hjælp med at sikre at vi kommer omkring de vigtige ting.
- Saml ideer med hjem til det videre arbejde i idrætsundervisningen.
- Vær med til at skabe en god stemning – og hjælp børnene med det.
VIA Læreruddannelsen Skive
Omklædning
Det anbefales, at eleverne møder op omklædt.
Stævnebase for klassen
De fremmødte elever bliver anvist en plads af stævnelederen, hvor de kan have deres base.