
Hjælpeark til brug i klassen, når der skal snakkes om fritidsinteresser.
Arket kan tages med hjem til forældre eller afleveres til klasselærer/fritidsvejleder.
Her kan du finde en oversigt over, hvilke foreninger og tilbud, der findes i dit lokal område.
Basketball på jeres egen skole
Giv jeres elever mulighed for at få basketball helt tæt på! Et forløb, der kommer ud på jeres egen skole og giver 7.-9. årgang mulighed for at prøve kræfter med denne fantastiske sport.
Derfor er basketball fedt og relevant:
- Basketball styrker kondition, koordination og samarbejde.
- Sporten skærper elevernes evne til at tage hurtige beslutninger og tænke taktisk.
- Et sjovt og inkluderende spil, der skaber engagement og glæde.
- Velegnet til både drenge og piger og skaber mulighed for at udvikle både individuelle og holdmæssige færdigheder.
Praktiske krav:
- Skolen bør have en hal med basketballkurve i korrekt højde.
- Der bør være adgang til 4-5 kurve for at sikre den bedste oplevelse for alle.
- Formidleren medbringer selv bolde og andet relevant udstyr
NB.
En skole har to timer med formidler. Det er op til skolen at fordele tiden mellem 2 klasser.
Formålet med Skiveegnen i Bevægelse er at styrke brobygningen mellem skole- og dagtilbud og det lokale foreningsliv gennem fælles bevægelsesaktiviteter, leg, læring og oplevelser. Ugen skal inspirere børn og unge til et aktivt fritidsliv ved at give dem mulighed for at møde lokale idrætsforeninger og fællesskaber i øjenhøjde.
Skiveegnen i bevægelse skal skabe varige forbindelser mellem undervisning, bevægelse og det omgivende samfund – med fokus på trivsel, læring og fællesskab. Samtidig understøtter ugen skolernes og dagtilbuds arbejde med den åbne skole og børn og unges alsidige udvikling.
Som et led i Skiveegnen i Bevægelse i uge 37, så er der en oplagt mulighed for at få en snak på klassen om, hvad man kan bruge sin fritid til. På den måde hjælper i jeres børn og unge med at fortsætte aktiviteterne udover uge 37.
I har bedst kendskab til jeres børn og vil derfor også være de bedste til at snakke fritid, aktiviteter og fællesskaber efter skoletid med dem. Vi har fremstillet et samtaleark, som I finder nederst her på opslaget. Vi forestiller os, at i bruger det i samtalen med børnene. Arket kan så tages med hjem og vises til forældrene, så der evt. kan laves aftaler om at starte til en aktivitet. Vedhæftet er også en liste over foreninger i skolens nærområde (listen er ikke fuldendt og der kan være lokale begrænsninger..)
En ekstra mulighed som en klasseaktivitet kunne være ”tag en ven med”, hvor allerede foreningsaktive kan invitere en ven med til sin idræt. Ofte er det nemmere at starte en aktivitet op, hvis man får en invitation fra en man kender. Nedenstående link indeholder skabeloner til at lave en invitation til en ven (kunne være en klasseaktivitet).
60 elever fordel på 2 timer